Helsingin Diakoniaopiston caset

Opiskelijoiden ohjauksen prosessi on mallinnettu osaksi osaamisperustaista opetussuunnitelmaa. Mallintamisen tekemiseen on osallistettu koko henkilökunta yhteisissä päivissä. Laaja ohjausryhmä on hyväksynyt toimintaperiaattet ja tehnyt linjaukset osaamisperustaisuuden toteuttamiseksi metropolialueen yhteisten linjausten pohjalta. Työelämää on tiedotettu osaamisperustaisuuteen siirtymisestä. Henkilökunnalle on järjestetty koulutustilaisuus osaamisperustaisuudesta ja he ovat tiimeissä edelleen suunnitelleet osaamisperustaisen opetuksen toteuttamissuunnitelmaa.

Koulutuspäällikkö ja opetussunnitelmasta vastaava koulutussuunnittelija ovat osallistuneet metropolialueen koulutuksen järjestäjien johdon tapaamisiin. Tapaamisissa tehdyt linjaukset on viety HDO:lla opetussuunnitelma- ja resursointityöhön.

Osaamisaloissa aikuiset ja nuoret oppivat yhdessä. Tutkinnon osilla on vastuuopettajat. Tutkinnon osissa osaamiskokonaisuuksia, joista kustakin vastaa 2-3 opettajaa. Yhteissuunnittelu toteutuu. Käynnissä oppimisympäristöjen kehittäminen, vaihtoehtoisten tapojen etsiminen ja verkkoaineistojen kehittäminen. Työnjakoa on tarkistettu. Noudatetaan nelijaksojärjestelmää. HDOssa on pedagogisia valmentajia ohjaamassa hitaampia sekä nopeampia. HDO on mukana myös kesäamiksessa. Noudatetaan yksityisen opetusalan työehtosopimusta, kokonaistyöaika. Ns. Ostu-työpajat, joissa kehitetään toimintaa ja kehittävät vaihtoehtoisia tapoja opetuksen kehittämiseksi.

Työelämässä tapahtuva työvaltaisen ja osaamisperusteinen oppimisen uudet muodot aloitettiin Helsingin Diakonissalaitoksen säätiön päihde- ja mielenterveystyön, asumispalveluiden sekä lapsi- ja perhetyön palvelualueilla ja Hoiva Oy:ssä. Työelämässä tapahtuvan opiskelun voi aloittaa missä opintojen vaiheessa hyvänsä. Sen tärkein tavoite on mahdollistaa opiskelijalle yksilöllinen oppimisen mahdollisuus. Opiskelijarekrytointi ja opintojen henkilökohtaistamisprosessi on rakennettu yhteistyössä oppilaitoksen ja työpaikkojen yhteisten kehittäjäopettajien ja oppilaitoksen henkilökunnan kanssa.

Lisäksi aloitettiin Helsingin Diakonissalaitoksen säätiön asumispalvelujen kanssa yhteisöasumisen projekti, jossa HDO:n opiskelijat muuttivat asumaan asumispalveluyksikön yhteen kerrokseen. Osana vuokrasopimusta he työskentelevät yhdessä sovitulla tavoin asumispalveluyksikössä ja osallistuvat yhteisön toimintaan mm. yhteisön arjen tasolla. Ao. yhteisössä tapahtuvaa toimintaa opinnollistetaan opettajien ja kehittäjäopettajien kanssa osaksi opiskelijan opintoja.

HDO:n uusi lähihoitajaopetussuunnitelma on rakennettu osaamisperusteisuutta ja työelämäyhteistyötä tukevaksi niin, että työelämän kanssa tehtävät erilaiset projektit ja tapahtumat on mahdollista toteuttaa. Jokaisessa opintojen vaiheessa toteutetaan erilaisia asiakasryhmien kanssa tehtäviä toimintoja ja kohtaamisia. Lisäksi toteutetaan erilaisia tukihenkilö- ja ohjausprosesseja esimerkiksi Seniori-Vamos, kummitoiminta.

Keväällä 2015 on pilotoitu vanhustyön osaamisalaopinnoissa osaamisperustaisen opetussunnitelman toteutusta. Lisäksi olemme mallintaeet osaamisperustaisen opetussuunnitelman toimeenpanoa työvaltaisissa koulutuksissa Helsingin Diakonissalaitoksen Päihde- ja mielenterveystyön ja asumispalveluiden yksiköissä.

Seniori-Vamos opiskelijan polku